HAVER

Haver vormt een aparte groep binnen de grassenfamilie Dat verklaart ook waarom haver anders is en specifieke voedingseigenschappen heeft die niet aanwezig zijn in de drie wel glutenbevattende granen tarwe, gerst en rogge en rijst.

 

Korte samengevatting Haver

• Is van nature glutenvrij  
• Zeer geschikt als plantaardige eiwitbron door de goede samenstelling van essentiële eiwitten
• Het graan met het hoogste vetgehalte
• Cholesterol-verlagend door beta-glucageen
• Rijk aan vitaminen, mineralen en anti-oxidanten

Vezelrijk & Snel verzadigend Haver is een voedingsstof die verzadigd, dat kan helpen als je wil afvallen. Haver verzadigt namelijk snel en verteert langzaam. Bovendien verteert het in zijn geheel, waardoor er een geleidelijke afgifte van glucose aan het bloed is. Haver heeft de potentie om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren daardoor wat zorgt voor een langer verzadigingsgevoel waardoor het kan helpen bij het verlagen van je gewicht. Je voelt je langer gevoed. Haverzetmeel in combinatie met de havervezels zorgen voor een langdurig verzadigingsgevoel, wegens deze eigenschappen zijn nieuwe gezondheidsclaims voor haver in ontwikkeling. (Bron:WUR)  

 

Eiwitten Haver bevat eiwitten, 12 gram eitwit per 100 gram. Haver is goed verteerbaar en bevat alle essentiële aminozuren, net als boekweit. Haver-eiwitten bestaan voor 80% uit albumine- en globuline-achtigen eiwitten  

In haver komen ook in geringe hoeveelheden (20%) gluten achtige eiwitten voor (avenines), evenals in rijst (orizalines) en maïs (zeines). Doordat deze eiwitten een andere aminozuursamenstelling hebben dan de gluten in tarwe, gerst en rogge, leveren ze geen problemen op voor mensen die niet tegen gluten kunnen. (bron: WUR)

 

Gluten wel of niet Uit Wagenings onderzoek blijkt dat haver volledig vrij is van gluten. In geen van de onderzochte haversoorten komen de toxische peptiden voor die wel aanwezig zijn in tarwe, rogge of gerst en waarvan bekend is dat ze een reactie veroorzaken in mensen met coeliakie. Wel kunnen veel haverproducten tijdens de productie besmet worden met tarwe of andere glutenhoudende granen, waardoor het gebruik ervan vaak afgeraden wordt voor mensen met glutenintolerantie. In de laatste jaren is er gegarandeerd glutenvrije haver in de handel, die dus wél geschikt is voor deze mensen.

Hoewel haver dus geen gluten bevat, bevat het echter wel andere eiwitten uit de familie van de prolamines, namelijk avenine, die ook bij sommige coeliakiepatiënten een reactie kunnen veroorzaken. In principe wordt er daarom gesteld dat haver van nature ‘glutenvrij’ is (Nederlandse Coeliakie Vereniging), net zoals boekweit en quinoa (Voedingscentrum) en kan daarom het logo ‘glutenvrij’ op de verpakking hebben staan. Meer lezen over gluten in het Dossier Gluten.

 

 

Haver bevat veel vezels Vezels kunnen je darmen in een goede staat houden. Haver is rijk aan vitaminen en mineralen. Haver heeft veel voedingsvezels. Haver is het meest bekend door de beta-glucanen die het bevat. Beta-glucanen zijn  unieke oplosbare voedingsvezels die het cholesterolgehalte verlagen bij een consumptie van minimaal 3 gram per dag in combinatie met andere (gezonde) voeding die laag is in verzadigd vet. Deze gezondheidsclaim is in 2011 goedgekeurd door de European Food Safety Authority (EFSA). De haverkorrel bevat 5% van deze voedingsvezels, die vooral voorkomen in de celwanden. In sommige haverrassen is het gehalte zelfs nog hoger. De voedingsvezels zorgen in de maag voor een langzamere en betere vertering van het voedsel en spelen in de dikke darm een belangrijke rol in het stabiliseren van de samenstelling van de microflora. Deze microflora is essentieel bij de voedselvertering en bij een goede werking van het immuunsysteem. (Bron: WUR)

 

 

Haver is rijk aan olie Het is het enige graangewas dat olie verzamelt in het zaad. Sommige rassen kunnen tot wel 10-15% olie bevatten, met name de zogeheten naakte haverrassen. Naakthaver of naakte haver (Avena nuda) is een beige-bruine haversoort met een licht nootachtige smaak. Naakte haver is een soort haver, waarvan het zaad los in het kafje groeit. Het harde onverteerbare kaf van de korrel valt er bij de oogst af - net als bij tarwe en rogge. Bij spelt, gewone haver of gerst moeten die geschild/gepeld worden. Doordat het er bij haver spontaan afvalt, kan de korrel zonder dat hij beschadigt, worden geoogst. De olie in deze haverkorrels bestaat voor 80% uit onverzadigde vetzuren zoals linolzuur. (Bron:WUR)

 

 

Hoe kun je haver dagelijks eten Dagelijks als ontbijt, havermout of muesli, een verzadigend begin van de dag. Een paar havervlokken kun je ook in de soep doen, dit bind de soep en verzadigd daardoor ook meer. Havermeel is lekker om pannenkoeken van te maken. Havergriesmeel en havergraan zijn andere culinaire toepassingen van graan. Ontkiemde havervlokken kun je aan een zelfgemaakte muesli  toevoegen. Geroosterde haver zit vaak in een koffie-substituut. Je kunt zelfs havermeelthee en havermelk drinken.

 

 

Havervezels binden zich met koolhydraten en zwellen op in water. De in haver aanwezige vezels binden met koolhydraten en zorgen dat de koolhydraten(suikers) langzamer worden afgegeven aan het bloed. Hierdoor zorgt haver dat de bloedsuikerspiegel minder fluctueert. Haver bindt zich aan water en zal daardoor in volume toenemen, zodat je minder snel een hongergevoel ontwikkelt. Mensen met overgewicht hebben kans op het ontwikkelen van suikerziekte of diabetes mellitus. Een stabiel bloedsuiker is voor deze groep belangrijk, het verzadigende effect van het eten van haver vlokken, mout of meel, mogelijk een gunstige werking hebben op het bloedsuikerniveau.

 

 

Vitaminen in de voedzame volle haverkorrel Vitaminen in haver zijn: B1, B2, B3, B6, E, K, choline, biotine en foliumzuur B11. De haver die we nu eten is vermoedelijk een veredelde plant vanuit een haversoort die in het Midden-Oosten groeide. Haver is een eenjarige grassoort waar een geneeskrachtige werking aan wordt toegeschreven, mits goed ingezet. De volle haverkorrel is zeer voedzaam en wordt door natuurartsen wel eens ingezet bij de volgende indicaties:

 

  • Ondervoeding, zwakte, herstel na ziekte of operatie,
  • Zware arbeid en fysieke inspanning,
  • Spieropbouw in puberteit en bij ouderen, zwangere en zogende vrouwen,
  • Darm- en maagirritaties, gastritis, ulcus,
  • Overdreven maagzuur, maagdarmsparend dieet,
  • Dieet bij galblaasaandoeningen en leverziekten,
  • Diarree, constipatie, preventie van darmkanker,
  • Overgangsklachten en  osteoporose,
  • Bloedarmoede, doffe, breekbare haren, cariës.
  • Impotentie en onvruchtbaarheid.

 

Haver en Fytinezuur Granen de grootste bron van fytinezuur in onze voeding. Haver is een van de weinige granen die we rauw kunnen eten maar het bevat wel fytinezuur. Eet je regelmatig rauwe, dat wil zeggen niet gekookte, havervlokken als ontbijt, laat dan bij voorkeur de haver de nacht ervoor weken in water. wij horen wel eens dat natuurlijke voeding experts daar een schepje boekweitmeel aan toevoegen.

 

Voedingswaarde van haver, klik voedingswaarde haver

Artikel: onder begeleiding van Susanne de Raaij (Biobite) & Monique Goderie (Appel & Ei) als stage opdracht door M. van Scharrenburg, student Kraaybeekerhof 2015

 

Informatie over geraadpleegde klik bronnen

 

Informatie over alle ingrediënten in Biobite vind je hier

 

 

 

 

BioBite Nederland BV

KVK 61075957

IBAN NL90TRIO0197923232

BTW NL854194733B01

Vegan BIO Certificaat  

Contact Susanne de Raaij E biobite@biobite.nl M 06 519 92 994